METRILAKU - INFLAATION UHRI VAI YKSI SUURISTA VEDÄTYKSISTÄ?
Jonkin aikaa sitten luin jostain tieteellisestä julkaisusta, että jossain labrassa on hiottu maailman pyöreimmät kuulat. Niitä on tarkoitus käyttää kilon painon prototyypin mahdollisimman tarkkaan määrittelyyn. Punnushan makaa jossain pariisilaisessa kellarissa mm. metrin mitan kanssa.
Nyt näyttää siltä, että Linnanmäen metrilakun myyjälle pitäisi saada pikaisesti lippu Pariisiin. Ostettiin nimittäin eilen kahta eri laatua (empiirisen vertailun vuoksi) metrilakua:
- salmiakki
- hapan vadelma
MITÄ HELV?
Muistaakseni on kuluttajansuojan vastaista harjoittaa valheellista markkinointia. Esim. myytäessä perämoottoreita tuskin on laillista mainostaa moottorin suorituskyvyksi 100 hevosvoimaa, jos se oikeasti on 60 hevosvoimaa. Tai kaupata sixpackeja, joissa on neljä pulloa olutta.
Samaa ilmiötä tavataan tosin myös ruokakaupoissa, joiden hyllyiltä löytyy pakkauksia, joihin ovelat elintarvikevalmistajat ovat kehittäneet koveria pohjia tms. tilavuutta pienentäviä mutta ulkomitat säilyttäviä harhaanjohtimia. Näissä pakkauksissa on kuitenkin aina ilmoitettu niiden tilavuus/paino, joten valistuneelle kuluttajalle annetaan ainakin mahdollisuus perustaa hankkimispäätöksensä faktoihin. Sen sijaan allekirjoittaneen asioimassa kojussa luki versaaleilla METRILAKUA, ja laut oli esillepantu näin jälkeenpäin ajatellen hyvinkin spekulatiiviseen loivaan kulmaan, mikä teki ennakoivan silmämääräisen mittaamisen lähes yhtä vaikeaksi kuin uintimatkan arvioimisen veneen ja vastarannan välillä, lähse yhtä katastrofaalisin seurauksin.
Ja kaikista maailman paikoista tähän vääryyteen pitää törmätä juuri Linnanmäellä, joka mainostaa itseään muun muassa "lasten paratiisiksi". Paratiisiin on nyt vain päässyt käärme, ja vieläpä alamittainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti